Főoldal » Formula 1 Magyar Nagydíj: Hamilton meglepően jó idővel szerzett pole-t

Formula 1 Magyar Nagydíj: Hamilton meglepően jó idővel szerzett pole-t

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Természetesen végig benne volt a pakliban, de a pénteki eredmények után senki sem számolt arra, hogy a Mercedes szerzi meg a pole pozíciót. Ez nagyon kevéssel lett meg az ezzel már pályafutása 30.pole-ját megszerező Lewis Hamiltonnak, mert a Red Bull címvédője, Sebastian Vettel még a használt gumikon is 1:19-es gumikat autózott, majd ezt még tovább tudta javítani amikor az új lágyakon gurult ki.  Akárhogyan is, de Hamiltonnak sikerült megvernie a németet, illetve a harmadik helyezett Grosjean-t. 

Q1:

A Q1 elég lassan akart megindulni. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne váltott volna időben zöldre a lámpa, de a többség az utolsó percekre hagyta a fontosabb köröket, így ezzel gumit spórolva a további etapokra. Az első gyors kört Esteban Gutierrez futotta meg, ami nem volt véletlen, hiszen a mexikói pilóta a délelőtti utolsó szabadedzésen nem tudott részt venni mert motort cseréltek az autójában. Az ő első köre 1:23.998 volt. Ez még eléggé egy kezdetleges idő volt, majd még páran futottak egy olyan, de ez csak egészen addig tartott, míg nem Valterri Bottas bele nem csapott a lecsóba. Bár Magyarországon van a futam, ez nem szó szerint értendő, csak azért volt fontos ezt így megemlíteni, mert a Williams fiatal finn versenyzője egyből a lágy gumin nyitott, majd megmutatta a hátsó és a középmezőny már mért kört futott résztvevőinek, hogy mekkora különbség van a közepes és a lágy Pirellik között. 1:21.532-es időt ment, ezzel pedig egy jó ideig az élen állt. Ez csak addig tartott, amíg a nagyok közül ki nem jöttek hárman. Alonso, Raikkönen és Grosjean. A spanyol nagyszerű kört futott amivel az élen állt, Raikkönen az egyik szektorban gyorsabb volt nála, de a helyzet az, hogy nem tudta megelőzni. Kiminek amúgy sem volt túl jó napja, mert míg csapattársa Grosjean folyamatosan ontotta magából a gyorsabbnál gyorsabb időket, addig ő nem tudott odakerülni az élre. Az első szektorban egyébként nagyon jól ment mindig, de utána valahogy lankadt a teljesítménye. Igaz itt még csak a Q1-ről írunk, de ez igaz volt a másik két epizódjában is az időmérőnek.

Amikor a második felében a top pilóták elkezdtek menni az opciós gumikon, elég hamar előbújtak az 1:20-as idők. A Lotus-ok és a Ferrarik gyakorlatilag ott folytatták ahol abba hagyták délelőtt. A Red Bull ekkor még kicsit altatta a mezőnyt, de a Mercedes nem. A végén Nico Rosberg zárt az élen, a második pedig Hamilton lett. A britek 2008-as világbajnoka jó formában volt már ekkor is, ami igen meglepő volt azok után, hogy pénteken gyakorlatilag sehol sem voltak az élmezőnyhöz képest. Mögöttük voltak a nagy esélyesek, a meglepetést pedig Paul de Resta szolgáltatta, aki a 18.helyen kiesett a Q1-ben. Az új specifikációjú Pirellik nem fekszenek a Force Indiáknak, legalábbis egyenlőre nagyon úgy tűnik. A Q1-ben kiestek: 17. Gutierrez, 18. Di Resta, 19. Pic, 20. Van der Garde 21., Bianchi, 22. Chilton.

Q2:

A középső etapban Räikkönen 1:20. 987-es körével adta meg az alaphangot, de ennél egy tizeddel jobbat ment a Q1-ben, és várható volt, hogy jóval több kell a továbbjutáshoz. A finn csakhamar egyre lejjebb csúszott a tabellán, miközben francia csapattársa tovább szárnyalt, és 1:20. 442-vel átvette a vezetést. A Lotus ugyanakkor nem sokáig élvezte a legjobb helyet, ugyanis

A Q2-ben Kimi Raikkönen jött ki elsőnek és futott egy 1:20.987-es időt, ám ez még elég gyenge volt ahhoz képest, amit majd később láthattunk. Az előzmények fényében (és Raikkönen előbbi körét ebbe ne vegyük bele) arra lehetett számítani, hogy hamarosan meglesz az első 1:19-es kör. Ez már csak idő kérdése volt, hogy mikor lesz meg. Végül meglett.  Raikkönen 1:20-as köre nem sokra v olt elég, de sokkal jobban aggódhatott Mark Webber, akinek hol működött a KERS-e, hol nem. Ez eléggé megnehezítette a dolgát, így meg kellett küzdenie a top10-be kerülésért. Az első körével csakhamar visszacsúszott a 8.helyre, meg aztán még ennél is visszább. Lewis Hamilton futott közben egy jó kört, de aki azt hitte, hogy ennél jobbat nem lehet menni szombat délután a Hungaroringen, az nagyon nagyot tévedett, mert érkezett Sebastian Vettel.

Sokan furának tartották, hogy azután a nagy fölény után, ami még pénteken volt a Red Bull kezében, hova tűntek az élről. Azok akik nekik drukkolnak, vagy akik csak úgy egyszerűen hiányolták a dolgot, megnyugodhattak, mert Vettel ment egy eszméletlen nagyot. Nem attól szólt nagyot a dolog, hogy 1:20-on belül volt az idő és hogy sokat rávert ekkor a többiekre, hanem hogy a használt lágyakon futotta! A másik Red Bull-os is magára talált időközben, mert az ausztrál  bejött a top10-be. Ehhez persze kellett az is, hogy a Lotus-Ferrari kettős hozza a szokásos nagyszerű formáját és az is, hogy a Mclarenek feltámadása igen Tiszavirág életűre sikeredjen. A harmadik szabadedzésen nagyon jól ment Perez és Buttont (magukhoz képest mindenképp), de csak az egyikük jutott be a Q3-ba. A másik ember aki az él pilótákon kívül ott lehetett a végjátékban, az Daniel Ricciardo volt a Toro Rossóval.  A Q2-ben kiestek: 11. Sutil, 12. Hulkenberg 13. Button 14. Vergne 15. Maldonado 16. Bottas

Q3:

A két Mercedes és a két Lotus uralta az utolsó 10 perc első felét, legalábbis addig, amíg Vettel ki nem hajtott, és a hétvége eddigi legjobb idejével át nem vette a vezetést. A német bajnok nyolc tizedet vert az addig élen álló Hamiltonra, és úgy tűnt, hogy ezt a különbséget lehetetlen lesz eltüntetni. A hajrában azonban hatalmas menet következett, melyből Webber sajnos a KERS hiba miatt kénytelen volt kimaradni. Az ausztrál veterán nem is futott mért kört, és persze nem titkoltan nagyon csalódott volt az újabb szerencsétlenség miatt. Pérez ugyan kihajtott, de ő a közepes abroncsokkal rajtol majd vasárnap, így a top10 utolsó sorát bérelte ki Webberrel együtt. Massa és Ricciardo csak a negyedik rajtsort tudta megszerezni, és valójában csak Grosjean és a két Mercedes indult nagy harcba a rajtelsőségért. Vettel idejét végül Hamiltonnak sikerült négy századmásodperccel túlszárnyalnia. 

Bár nem sokan számoltak erre, ismét az idei időmérős papírforma érvényesült. A Mercedes és a Red Bull csatájára lehetett számolni. Az utolsó tíz perc elején Hamilton, Rosberg, Raikkönen és Grosjean uralta a végjátékot, de végig számolni kellett a Ferrarikkal is, akik nagyon jó első és második szektorokat tudtak futni, így nem voltak veszélytelenek. Sok múlott azon, hogy ki tud egy majdnem hibátlan vagy hibátlan kört összerakni. Az első részben Vettel az élre állt és az addig vezető Hamiltonra több mint 8 tizedet rávert. Hatalmas különbség volt ez úgy, hogy már csak egy kört tudott futni nagyjából mindenki. Jöhetett a nagy tűzijáték, ahol Webber nem tudott beleszólni a fontosabb eseményekbe, tekintve hogy megint a KERS-el küzdött. Maradjunk annyiban, hogy a 10.helyet megszerezve nem volt természetes a mosolya az edzés végén. Igen dühös arcot vágott, mert még mért kört se tudott menni.

Perez is kijött, de ő sem nagyon tehetett sok mindent, neki inkább a taktika szempontjából volt fontos a 9.rajthely megszerzése egy körrel, miután így holnap a közepessel indulhat. A legvégén Grosjean volt nagyon jó körön, de ő nem tudta felülmúlni Vettel idejét, Raikkönen is próbálkozott de nem volt nyerő az ideje, a finn holnap a 6.helyről mehet neki a 28. Magyar Nagydíjnak. Nico Rosberg is nekifutott szerencsét próbálni, de hármuk közül a francia volt a legerősebb. Vettel – Grosjean első sor nézett ki, de eközben már mért körön volt Lewis Hamilton is. A Mercedes brit pilótája eszméletlenül jól ment szinte végig, egyedül a 14-es kanyarban csúszott meg egy picit, de ez is elég volt ahhoz, hogy az élre kerüljön. Vezetett Hamilton és mivel sem Massa, sem Alonso nem tudott az első 3-ba bekerülni (pedig némely szektoridejük nagyon jó volt), így a kérdés az volt, Vettel vissza tudja e venni az első helyet. A német ismét nagyon jó körön volt, de mindössze csak 38 ezreddel kikapott! Amikor a Mercedes közölte rádión Hamiltonnal, hogy megnyerték az edzést, a pilóta meglepődötten kérdezett vissza: tényleg a pole-ban vagyunk?

Nem tudni hol talált olyan pontot a pályán, ahol nyerni tudott ennyi előnyt, de tanítani valóan csinálta. Kész volt az a majdnem tökéletes kör, amivel meglehet szerezni nálunk az első rajthelyet. Izgalmas és szoros időmérőt láttunk és még inkább élvezetes futamra számíthatunk holnap, két DRS zónával.

A Mercedes versenytempóban nem a legjobban ment a legutóbbi futamon és most az a kérdés, tudott e ezen a téren fejlődni a csillagos márka, ha pedig igen akkor mennyit? Ez azért fontos, mert versenytempóban mind a Red Bull biztosan gyors lesz, a Lotus viszont ebben a nagy melegben (az aszfalt hőmérséklete 48 és 50 fok körül volt) még gyorsabb lehet. Grosjean és Raikkönen nagyot szakíthat egy jó gumitaktikával holnap és ha erről beszélünk a Lotus esetében, akkor ez fokozottan igaz lehet a Ferrarira. Az utóbbi versenyeken az olaszok nagyon gyorsak voltak a futamok alkalmával és ez itt most sokat érhet, pláne úgy hogy a meleg nekik is kedvez és eszméletlen jó rajtokat szoktak produkálni. Felipe Massa a legutóbbi néhány versenyen rettentően nagyokat startolt, így egy ilyen most akár egy dobogót is jelenthet neki, de nem csak neki, miután Alonso ott van az ötödik helyen, ami azt jelenti, elég közel van ahhoz, hogy bármikor az első kettőben találhassa magát. Ez viszont egyik Ferraris számára sem lesz könnyű azok alapján amit eddig láttunk. Maradjunk annyiban, hogy ha úgy gyorsan és nagyjából akarjuk vázolni az eseményeket, akkor az első 7 versenyzővel számolni kellesz.

Eredmények:

Pos Driver Team Time Gap 
 1.  Lewis Hamilton       Mercedes          1:19.388s
 2.  Sebastian Vettel     Red Bull-Renault  1:19.426s  +0.038s
 3.  Romain Grosjean      Lotus-Renault     1:19.595s  +0.207s
 4.  Nico Rosberg         Mercedes          1:19.720s  +0.332s
 5.  Fernando Alonso      Ferrari           1:19.791s  +0.403s
 6.  Kimi Raikkonen       Lotus-Renault     1:19.851s  +0.463s
 7.  Felipe Massa         Ferrari           1:19.929s  +0.541s
 8.  Daniel Ricciardo     Toro Rosso-Ferrari1:20.641s  +1.253s
 9.  Sergio Perez         McLaren-Mercedes  1:22.398s  +3.010s
10.  Mark Webber          Red Bull-Renault         idő nélkül
Q2-es bejutó idő:1:20.545s Gap ** 
11.  Adrian Sutil         Force India-Mercedes1:20.569s+0.791s
12.  Nico Hulkenberg      Sauber-Ferrari      1:20.580s+0.802s
13.  Jenson Button        McLaren-Mercedes    1:20.777s+0.999s
14.  Jean-Eric Vergne     Toro Rosso-Ferrari  1:21.029s+1.251s
15.  Pastor Maldonado     Williams-Renault    1:21.133s+1.355s
16.  Valtteri Bottas      Williams-Renault    1:21.219s+1.441s
Q1-es bejutó idő: 1:21.612s Gap * 
17.  Esteban Gutierrez    Sauber-Ferrari      1:21.724s+1.374s
18.  Paul di Resta        Force India-Mercedes1:22.043s+1.693s
19.  Charles Pic          Caterham-Renault    1:23.007s+2.657s
20.  Giedo van der Garde  Caterham-Renault    1:23.333s+2.983s
21.  Jules Bianchi        Marussia-Cosworth   1:23.787s+3.437s
22.  Max Chilton          Marussia-Cosworth   1:23.997s+3.647s
107%-os idő: 1:25.974s
* Különbség a Q1 legjobbjához képest
** különbség a Q2 legjobbjához képest

Képforrás: Formula.hu/Formula1.com/Autosport.com

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.