Főoldal » Formula 1 – Malajziai Nagydíj: A Mercedesnek csak nőtt a fölénye

Formula 1 – Malajziai Nagydíj: A Mercedesnek csak nőtt a fölénye

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Voltak akik arra számoltak (vagy inkább csak szerettek volna), hogy a Mercedes előnye némiképpen csökkeni fog, ám már a pénteki szabadedzések megmondták erre a választ. Ha nem is volt lehetetlen a dolog, mert Melbourne-ben is volt technikai gondja a csillagos márkának, azért az esély nagyon minimális volt. Germany Power – ez jellemezte leginkább a hétvégét és a futamot.

Már 1999 óta része a Formula 1-es versenynaptárnak a Maláj Nagydíj és ki lehet jelenteni, hála az égnek! Akár unalmas az adott verseny amit ott rendeznek, akár nem, valami mindig történik amiért érdemes megnézni azt a hétvégét és magát a futamot, mikor Sepangba látogat a mezőny. Gondoljunk csak bele: az első három alkalommal a Ferrarit nem lehetett megverni ezen a pályán, előbb Eddie Ervine, majd Michael Schumachernek köszönhetően, aki a 2002-es évben elég szép dominanciát mutatott már a szezonnyitón ezért is  tűnt úgy a második futam után, hogy azért lehetnek izgalmak a szezonban, miután azt a futamot nem a nagyobbik Schumi nyerte meg, hanem a Williams-t kormányzó öcsi, nevezetesen Ralf.

2003-ban pedig jött egy olyan idény amit még sokáig emlegetünk. Nem kellettek olyan eszközök, mint a KERS vagy ERS, netán a DRS és még más hasonló néhány betűvel rövidített technikai újítás, egyszerűen hoztak néhány új szabályt, a többi csapat pedig időközben beérte a Maranellóiakat. Így történhetett meg példának okáért az is, hogy ebben az évben Kimi Raikkönen megszerezte első futamgyőzelmét azzal a Mclarennel, aki bár nagyon készült rá egy alkalommal sem tudta bevetni a 2003-ra tervezett csodagépét (pedig szemre való versenyautó volt az biztos!). Fernando Alonso akkor állt életében először dobogóra, majd rá két évre (mert 2004-ben ismét Schumacher lett az első) már futamot is nyert a spanyol, aki abban az évben világbajnok lett.

 Szóval a lényeg ebben az egészben még mielőtt leírnám itt az egész történelmét a Maláj Nagydíjaknak, hogy nagyszerű ötlet volt idehozni az F1-et. Ám még mielőtt továbbmennénk, azt azért muszáj megemlíteni, hogy 2009 óta nagy általánosságban a csapatutasításokról és az esőről szólt az egész. A többség legalábbis mindenképpen azzal kezdett el foglalkozni mikor közeledett a hétvége, és ha úgy alakult (már pedig úgy alakult), akkor az után is. 2009-ben az volt a téma, hogy Jenson Button darabokra szedheti a mezőnyt, és tényleg, mert világbajnok lett, valamint itt sem lehetett megverni. Szó szerint az eső sem állíthatta meg.

A félbeszakított futamon a szabályok szerint ő lett a nyertes. Mint az ismeretes azon alkalmakkor, amikor piros zászlóval vetnek véget a futamnak, az a győztes aki az azt megelőző teljes körben az élen állt. Az pedig Button volt, így bár csak félpontokat kapott mindenki és már kezdett annyira sötétedni, hogy esélytelen volt a futamot befejezni, a Brawn GP, ami a mai Mercedes és a korábbi Honda, meg az azt megelőző Bar-Honda, tulajdonképpen nagyon örült a sikernek. Ez az előbbi szabály pedig egyáltalán nem mellékes, emlékezzünk csak vissza a 2003-as Brazil Nagydíjra.

2012-ben majdnem ugyanaz lett a vége, mert ott is meg kellett állítani a menetet, de Fernando Alonso akkor és ott elintézte, hogy jó időre megjegyezzék a nevét ezen az aszfaltcsíkon. Nyert ugyanis, 2005-ben, 2007 és 2012-ben is, utóbbi alkalommal teljesen esélytelenül (a Ferrari akkor nem volt túl erős), de ami a főbb, hogy mind a három alkalommal három különböző csapat színeiben érte el a sikert. Vettel is nyert itt egy párszor és az ő nevét is megjegyezték már csak azért is, mert 2011-ben már világbajnokként sikerült az élen végeznie, 2013-ben pedig azért, mert bár szóltak neki, hogy engedje előre az amúgy addig végig másodhegedűs szerepbe kényszerülő Mark Webbert, ő nem nagyon akart eleget tenni ennek a kérésnek, mi több utasításnak. 

A 2014-es verseny is hasonló körülmények között folyt mint amiről itt jó hosszan írva lett. Igen nyomatékos és fontos előzmények, majd olyan esetek amiről ha nem jönne, már azonnal a következő Bahreini Nagydíj, akkor legalább két hétig lehetne róla beszélni. Így most csak egyre volt lehetőség, egészen addig, míg meg nem indul majd a Szahir-i pályán az időmérő edzés. Mindenki panaszkodott, hogy milyen ocsmány hangja van az új V6 Turbóknak és, hogy nem éppen arról híres a Formula 1, hogy a fékezésekkor a gumik hangja erőteljesebb lett, mint a motoré nagyobb gázadásoknál.

Ezen ment a vita napokig-hetekig, de amire mindenképpen oda kell figyelni, Malajziában (bár lehet csak mi szoktuk meg lassan) a motorok azért jobban szóltak. Köszönhető volt ez részben annak, hogy itt már nem vigyázgattak annyira a csapatok a technikára, mint a tapogatózásról szóló Ausztrál hétvégén, és köszönhető annak is, hogy a pálya karakterisztikájából eredően jobban lehet nyomni neki! Mindezek után azt jött az amiről a futam után lehetett beszélni.


Szombaton kissé elázott a kvalifikáció, de a Mercedes így hozta az úgymond lassan már kötelező pole-t, Hamilton bombaformában van a technikának és persze saját magának is köszönhetően, plusz a Williams csapatutasítása, meg a majdnem teljes német dobogó. Tényleg nem sok hiányzott hozzá, de az nem a verseny alakulásából adódott jelen esetben. Azzal ugyanis, hogy Hamilton nyert egy német autó végzett az élen, Rosberg második lett és így szintén német autó és nem mellesleg német pilóta a második helyen, majd Sebastian Vettel a dobogó legalsó fokán.

Edzések: 

A szabadedzések alapján látszott, hogy a Red Bull továbbra is jó lehet versenytempóban, sőt nagyon úgy tűnt, hogy talán még a Ferrari is közel lehet, de ők ezt inkább annak tudhatták be, hogy míg tavaly ők nagyon jól rajtoltak és a futamon mentek jobban, az idén most az edzéseken tudnak erősebbek lenni. Lehetett volna írni ide, jobb jelzőt is, de az nem valószínű, hogy helytálló lett volna. A másik amivel a rajtrács és ebből következően a verseny alakulását illeti, az nem más alapvető tényező volt, mint az időjárás. Az pedig gyönyörűen megkavarhatta volna a dolgokat, de mint ismeretes az ezüst nyilak hatalmas fölényben voltak és lesznek is még egy ideig az egész mezőnnyel szemben.

Nem kellett tehát félteni őket, viszont nem sokon múlott, hogy Sebastian Vettel ne orozza el a pole-t Hamiltontól.Tényleg kevés volt a különbség, így tehát az energiaitalosok szépen felhúzták magukat az első sorba akárcsak Melbourne-ben, ahol pedig szintén esett az eső az időmérő során. Nagyon remélni tudjuk, hogy most már kapunk egy száraz Q3-at, miután az idei szabályok értelmében ott egy plusz arra az alkalomra odaadott szett gumit használhatnak el az istállók. 


Erre csak azért volt szükség, hogy így ezáltal elkerülhetővé váljon a spórolás, a helyett, hogy a pilóták teljes erőbedobással mehetnének a pole-ért. A rajtrácsra így minden alkalommal a Q2-ben használt gumival kellene felállni, de esőben ez szépen törlődik, szóval tényleg bízunk a Bahreini melegben. 

A Lotus is bízik, de ők inkább abban, hogy majd a Barcelónára hozott fejlesztések hoznak valami csodát, mert addig egyenlőre esélytelen, hogy bármikor is pontokat szerezzenek, a dobogóról nem is beszélve. Eső ide vagy oda, most sem tudtak sokkal többet hozzátenni a dolgokhoz, mint kettő héttel ez előtt, de a Williams sem lehetett boldogabb. Végre egy pálya ahol jó meleg van, a gumikkal számukra talán még nem is lett volna akkora gond, azonban az olyan időjárásban ami szombaton fogadta a mezőnyt, nem tudtak beleszólni az él menők csatájába. Így meg aztán jó versenytempó ide vagy oda, maradtak a középmezőnyben. 

Futam: 

Tekintve, hogy a Mercedes elképesztően gyors volt végig minden egyes alkalommal, így Lewis Hamiltonnak nem kellett nagyon megerőltetnie magát ahhoz, hogy a leintéskor, ő érjen be elsőként a célba és menjen át a kockás zászló alatt. Ehhez elég volt egy nagyszerű rajtot végrehajtania, majd csapattársát rábíznia a mögötte lévőkre. Ami a legjobb volt az egészben, hogy kevesebbet fogyasztott az ő versenygépe mint mondjuk Rosbergé, vagy éppen a többségéé az élmezőnyben, ami jelentős előny még akkor is, ha mondjuk nem bérelnék ki mindig az első rajtkockát. Gyorsan tegyük hozzá két nagydíj után ez eddig csak Hamiltonnak sikerült, de mivel Rosberg eddig nyert egy futamot, egyszer pedig második lett, a 2008-as világbajnok egyenlőre a 2.helyen tanyázik a pontversenyben. 


Ezért is lesz érdemes figyelni, hogyan alakul majd kettejük párharca. Mert ugyan ott volt ez én elméletem, Hamiltont tényleg azért hozták ide anno Schumi helyére, hogy majd ő vezesse a csúcsra a csapatot, de ott van Nico is, ő pedig gyakorlatilag mostanra megérett arra, hogy szépen apja nyomdokaiba lépve, azzal a rajtszámmal amivel a papa világbajnok lett, ő is nyerjen végre egy VB-t. A németnek ugyanis eddig nem volt sok szerencséje a szezonokkal, de mióta a Mercedes 2012-ben elkezdett szép lassan szárnyra kapni, azóta hozza a futamgyőzelmeket időnként. Ilyen erős autóval viszont ez is elég lehet egy VB-hez. Már ha azt házon belül is úgy látják. Ezért is lesz érdekes a dolog. 

Ami őt Sepangban hátráltatta az a hátsó gumik rakoncátlankodása, ezzel ugyanis elég időt vesztett ahhoz, hogy a csapattársa ott hagyja már a rajtnál, de nem eleget ahhoz, hogy a többiek is elé kerüljenek. Erre egyébként egy nagyon jó példa, hogy már az elején gondja volt ezzel és így a Red Bullok szorongatták egy ideig, de ugyanakkor ennek ellenére sikerült lerajtolnia a címvédőt, aki a végén meg is beszélte a csapattal, hogy szép munka volt, de még nem tartanak ott ahol szeretnének. Na már most ez így is van, de ne feledjük el mekkora volt a pánik még az idén nyitó előtt! 

Sebastian Vettel viszont így is behozta az autót a dobogóra, ez pedig nagyon fontos volt. Részben azért, mert Ricciardo legutóbbi kizárásával egy darab pontja nem volt az osztrák gárdának, részben pedig azért, mert ez is egy lépéssel közelebb hozta őket a győzelemhez, Vettel pedig szerezett egy dobogót. Nem számoltak sokan erre, de két futam után máris ott van a Red Bull a dobogón. A felemás verseny pedig jó kérdés, hogy meddig lesz mint amolyan mumus a csapattal?

Ausztráliában Vettel versenyét vitte el a technika és a hazai srác lett a második, amíg ki nem derült az átfolyás mérővel kapcsolatos probléma, a maláj pályán meg a négyszeres világbajnoknak jött ki jobban a lépés, Ricciardót pedig az ág is húzta. Nem volt elég a múltkori eset, most a szerelők rontották el a dolgot, amikor rosszul rögzítették a bal elsőt  így meg mire helyrehozták, Daniel már vesztett vele annyi időt, hogy ne legyen szinte semmi esélye a többiekkel szemben. Mondjuk ki: kapott egy kört. De még itt sem volt vége, az első szárny leszakadt és kivágta a jobb elsőt, így hát a körhátrány után még egy stop&go büntetést is kaptak, plusz egy 10 helyes rajtbüntetést a következő versenyre. 


A 4. helyen Fernando Alonso jött be akire muszáj lesz odafigyelni, hiszen hiába húz el egyre jobban a Mercedes, ha nem lesznek nagy keresztbe verések a hátuk mögött és a kétszeres világbajnok egyre szorgosabban gyűjti a pontokat akkor még neki is lehet esélye a VB címre a vége felé. Persze lehet azt mondani, hogy ökörség még ilyenkor két verseny után erről beszélni, de mivel nagy a különbség a német márka és a mezőny többi tagja között így isten igazából két-három ponton lehet majd változtatni ezen. Az első majd az európai szezon kezdete, azaz a Spanyol Nagydíj ahova minden nagy fejlesztésekkel készül, persze így ennek megfelelően és mivel anyagilag sem panaszkodhatnak, a Mercedes is készül erre. A másik a szezonközi tesztek lehetnek, na ott hozhatnak olyan újításokat a csapatok amivel változhat az erőviszony, de ez megint csak nekik alakulhat kedvezően, ha éppenséggel ők maradnak ilyen gyorsak és nem egy vagy két csapat veszi fel velük stabilan a versenyt. 

Többen nagyon ígérgetnek, de ez jelen esetben a Ferrari vagy a Red Bull lehet, legalábbis most így elsőre ezt tudja mondani az ember. A harmadik pedig majd a nyári szünet utáni időszak, ahol ha nem érvényesül mindaz ami az előbbiekben lett foglalva, akkor már addigra vagy teljesen mindegy ki mit csinál, vagy már úgy is meg van kik esélyesek még a végjátékban. Ez látszik mindenféle nagyobb elemezgetés vagy számolgatás nélkül kettő futam után. 

Visszatérve Alonsóra és persze innen nézve már Raikkönenre is. A Ferrari nagy előnye lehet, hogy eddig egy darab meghibásodásuk sem volt. Kimi Raikkönen ugyan nem tudott pontot szerezni, ezt egy defektnek köszönhette, na meg a balszerencsének, nem pedig saját hibáinak. Pénteken már a szabadedzéseknél észrevehető volt, hogy kezd egyre jobban teljesíteni az F14 T-vel ami elvileg nem nagyon feküdt nekik. 


És akkor még kb. három dolog: A Mclarenek most a 6. helynél nem tudtak előrébb kerülni, pedig Kevin Magnussen az első alkalommal dobogóra állt. Egyet viszont nem lehet elvenni sem tőle, sem a másik újonc Daniil Kvyat-tól. Mind a ketten elmondhatják magukról nagyon magabiztosan, hogy eddig minden alkalommal pontot szereztek. Előbbi most a 9., míg utóbbi pont mögötte zárt 10.-ként. 

A második, hogy volt két ember akinek több figyelemfelkeltő mozzanata volt az 56 kör alatt. Nico Hülkenberg behozta 5-nek a Force Indiát és Fernando Alonso előtt is volt jó ideig, így még egy negyedik hely sem volt elképzelhetetlen és úgy néz ki, őt még sokszor fogjuk az élmezőnyben viszont látni. Hülkenberg mellett pedig meg kell említeni Kamui Kobayashit, aki nem túl sok rajongó szívébe lopta be magát azzal, hogy kiütötte az első verseny első rajtjánál Felipe Massát, most azonban nyugodtan mondhatjuk, hogy a Caterham egyik, ha nem a legjobbjaként szerepelt. Ezt nem csak a 13. helyével érdemelte ki, de azzal is, hogy felvette a versenyt a többiekkel és szépen védekezett amikor arra szükség volt. Jól jártak a csapatnál a japánnal az biztos!

És akkor a nagy téma, amit sokáig feszegethettünk volna: Felipe Massa körökön keresztül próbálta átrágni magát Jenson Button autóján, azonban ez nem jött össze, Valtteri Bottas viszont nem egy alkalommal tűnt gyorsabbnak nála. A megoldás a Williams részéről az volt, hogy arra utasítsák a brazilt, engedje el a finn, aki a szó szoros értelmében egy nyeretlen két évesként taposta a gázt mögötte. Már ez is eléggé rosszul eshetett Massának, de ki tudja, talán még meg is csinálta volna azt amire kérték, amennyiben nem a “Felipe, Valtteri gyorsabb nálad” mondat hangzik el rádión.


Ha emlékszünk Fernando Alonsó esetében is ugyanezt közölték vele négy éve Hockenheimben, ám akkor alárendelte magát a maranellóiaknak. Most nem tett ilyen szívességet. Állítólag a végén már közölték velük, hogy nem fogja Bottas megelőzni Felipét és ennek megfelelően a sorrend nem is változott sokat, de a leintés utáni órákban többnyire mindenki csak a maga igazát védte. Így tehát két oldalról a két versenyző és az istálló is. A vége ennek a dolognak az lett, hogy bocsánatot kértek a pilótáktól.

Aztán mi pedig csak várjuk, hogy mi lesz itt majd jövőre, azaz lesz e olyan eset, ami a csapatutasításhoz vagy az esőhöz hasonlóan megbélyegzi a versenyt.

Addig is mindenkinek jó szurkolást! :)  

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.