Főoldal » Formula 1 Német Nagydíj: Vettel megtörte az átkot.

Formula 1 Német Nagydíj: Vettel megtörte az átkot.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Ismét egy izgalmas és sajnos egy kissé kaotikus futamot láthattunk. A Német Nagydíjon az idén 2006 után tudott ismét hazai versenyző nyerni azzal, hogy Sebastian Vettel szinte végig kiélezett küzdelmet vívva a Lotus-okkal, az élen végzett. Vettel ezzel megtörte azt az átkot, miszerint pályafutása során még sem hazai pályán, sem július hónapban nem tudott diadalmaskodni. A Red Bull címvédője ezzel már 34 pontos előnnyel vezet Fernando Alonso előtt a tabellán. 


A futamnak  mindenki úgy indult neki, hogy a papírforma alapján leginkább egy Vettel-Raikkönen-Hamilton csatára van kilátás, miközben fél szemünket a Ferrarikra is oda kell szegeznünk. Ez főleg azért volt mert ők a Mclaren-es Jenson Buttonnal egyetemben más taktikát választva keményebb gumin indultak el a futamon. A Pirelli a nürburgringen rendezett hétvégére a lágy és a közepes abroncsokat hozta el, amelyekről el kell mondani hogy az előbbiek hosszú etapon igen jól működtek, míg az utóbbiak bár egy másodperccel gyorsabban teljesítettek mint a keményebb keverékű gumik, azért azt se feledjük el hogy ezek nagyon hamar elkezdtek szemcsésedni. Ez a futam közben elég hamar meglátszódott. 


A startnál Lewis Hamilton indult az élről és bár egész jól kapta el az indítást, azért a két Red Bull jobban kapta elé a rajtot. Vettel-re hegyezte ki magát a Mercedes brit pilótája, így azonban nem figyelt Webber-re, aki csapattársával együtt körbevéve az ezüstnyilat, elment Hamilton mellett. A két energiaitalos autó így tehát az élen tanyázott, majd Hamilton mögött már néhány kanyar után ott volt igen közel Kimi Raikkönen. Az ötödik helyen az a Felipe Massa tanyázott, aki ismét fantasztikusan indult el és a 7.helyről előrébb jőve a top ötben autózott. Massa mögött ott volt Ricciardo, majd csapattársa Alonso, ám a Ferrari versenytempója akármennyire gyors szokott lenni ez egyrészt ma, másrészt pedig az elején (akkor ugyanis nem tudtuk mi lesz utána) nem igen látszott. Mivel a keményebb gumin indultak, így az olaszoknak figyelniük kellett azokra is akik éppen akkor mögöttük autóztak. Felipe Massanak hamarosan nem voltak ilyen gondjai. Szinte azonnal a futam kezdete után pár körrel a célegyenes végén megforgott a brazil autója, majd az teljesen leállt, így a pilóta feladni kényszerült a futamot. Mint a pilóta utólag elmondta, a csapat nem talált semmi gondot, ám neki meggyőződése hogy érthetetlen okokból leblokkoltak a kerekei. 


Massa után a Red Bullnál is jelentkezni kezdtek a gondok. Mark Webber nagyszerű tempóban autózott Vettel mögött a második helyen és semmi gondja nem akadt amíg ki nem jött gumit cserélni. Webber jobb hátsóját irtózatosan rosszul rögzítették, az pedig ahogy elindult lerepült a Red Bull-ról. Ez önmagában is nagy gondot okozott volna, de még nagyobb lett belőle amikor eltalált egy operatőrt! Borzasztó volt látni, hiszen mindenki futott amerre tudott, ám szerencsétlen háttal állt így pedig későn eszmélt fel. Utólag megtudtuk hogy a bajba került ember Paul Allen volt, aki ezek után agyrázkódást szenvedett, illetve eltörött a válla és a bordája.

Webber esete a 9.körben volt, ám már az 5.körtől fogva jönni kezdtek a pilóták. Először Paul di Resta jött ki, majd utána Jean-Eric Vergne is. Ebből is gond lett. A Force India nagyon nem figyelt, így gyakorlatilag ráengedték a franciára a pilótájukat. Nem sokon múlott az hogy ne ütközzenek össze. Az itt látottakat a futam után a versenybíróság vizsgálni kezdte, csak úgy mint az ausztrál esetét. A Red Bull csapat 30 ezer eurós büntetést kapott, a Force India istállónak pedig 5 ezret kell fizetnie. Webbert egyébként először visszatolták a boxba, majd amikor mindenki azt hitte hogy kiesett, visszatért a 21.helyre. Ekkor nem csak hogy utolsó volt, de még egy kör hátrányba is került mindenkivel szemben. 

Bár a futam előtt a Ferrari eltérő taktikája jónak tűnt, végül nem úgy sültek el a dolgok ahogy azt a maranelloiak elképzelték. Massa aki a gyorsabb volt a mai versenyen kiesett ugyebár, míg a spanyol nem tudott olyan jó tempót menni a keményebb gumikkal. A 13.körben ismét közepes keveréket raktak fel neki, de ezzel sem lett jobb a helyzet. A legjobban ekkor Romain Grosjean teljesített, aki így eszméletlenül jó tempót diktálva tudott egyre nagyobb előnyt kiautózni magának. Azok után hogy ő is elment egy kerékcserére (ő maradt kinn a legtovább), a második helyre tudott visszaállni. Vettel vezette a Német Nagydíjat, megelőzve a franciát. A Lotus-nak nagyon kedvezett a meleg időjárás. Ennek köszönhetően már nem csak Grosjean, de Kimi Raikkönen is elkezdett egyre közelebb jönni az élmenőkhöz. 

A Mercedes csapat eközben hasonló helyzetbe került mint a szezon elején. Az edzéstempó ismét kitűnő volt, ám a versenyen már sokat lankadt a teljesítményük. Hamilton és Rosberg próbált minél többet kihozni a kocsiból, de nem igen mentek vele sokra. Arra legalábbis biztosan nem volt elegendő az ott nyújtott teljesítmény, hogy a dobogóra felkerüljenek. Pedig a terv szinte biztos hogy ez volt. Eközben a Lotus-ok egyre gyorsabbak lettek és Vettel nyomába kezdtek eredni. Bár ezzel kezdett kialakulni egyfajta csata az élen, ez gyorsan megszakadt hiszen jött egy biztonsági autós periódus. Ez legjobban a fekete-arany autóknak kedvezett. Jules Bianchi Marussiája közben csúnyán elfüstölt, a motor pedig olyannyira megadta magát, hogy az még lángolni is kezdett. Ez csak a kisebbik gond volt, mert a versenygép egyszer csak (persze már pilóta nélkül) önálló életre kelvén elindult hátrafelé a pályán! Ez igen veszélyes volt, így a szerencsének is köszönhető volt az hogy nem jött arra fele senki, valamint hogy az kiment a másik oldalra a fűre. A Marussia egy reklámtáblát eltalált, majd megállt. Szerencsére. A Safety Car így tehát a pályán volt, ami azzal járt hogy az élen álló Vettel elvesztette minden előnyét. Az egyetlen ami megmaradt neki, hogy élhet a lehetőséggel, mely szerint ő diktálhatja a tempót, ha a biztonsági autó bejött a pályáról. 

Azzal hogy a Safety Car mögött autózott a mezőny, Mark Webber visszavehette a körét a többiek pedig kimehettek egy újabb szett gumiért


A Safety Car egy kis idő után eloltotta lámpáit ami egyet jelentett azzal, hogy mindenki nyomhatja neki a rajt-cél vonal átlépése után. Vettel vezetett, mögötte Grosjean volt a második, Raikkönen a harmadik, Alonso a negyedik, Button pedig az ötödik. A top tízben a további sorrend: Hülkenberg, Hamilton Maldonado, Perez és Sutil.

Az újraindításnál a német simán eljött és megtartotta az első helyét. Ez az első 7-ben így is maradt, majd eggyel hátrébb Sergio Perez szerette volna megelőzni a Williams-es venezuelait. Vele egyszerre Hamilton akarta levadászni Hülkenberg-et, ami majdnem sikerült hiszen a német gumijai egyre jobban elvesztették a tapadásukat. A Sauber arra kérte maradjon kint még legalább 12 kört, de lehet ők is csak álmodoztak mint sem hogy komolyan gondolják a dolgot. Ennek megfelelően jóval korábban jött be Hülkenberg a tervezettnél. Hamiltonnak így szabad útja lett.  

Közben Grosjean egy időre már DRS távolságra került az élen álló Vettelhez, de a német ismét meg tudott lépni. A Lotusnál közben ment a taktikázás, végül úgy döntöttek, hogy Grosjeant előbb behívják, míg finn márkatársa kint maradt még néhány körre. A Red Bullnak muszáj volt reagálnia a francia kiállására, és a következő körben Vettel is letudta utolsó kerékcseréjét, sőt sikerült Grosjean elé visszatérnie, miközben Räikkönen és Alonso párosa nyomta meg köreit az első két helyen. A két élmenő 10 körrel a leintés előtt együtt érkezett utolsó kiállására, majd besoroltak Vettel és Grosjean mögé a harmadik-negyedik helyre.

Az élen eközben egy óriási harc bontakozott ki a győzelemért. Volt még hátra mindenkinek egy kiállása, de Vettelt már nagyon nagy erőkkel támadta Grosjean, egy kicsit később pedig Raikkönen is csatlakozott a bulihoz. A Lotus eközben inkább úgy döntött jobb lesz ha taktikát váltanak és a franciát hozzák ki előbb. Ez egy jó döntésnek bizonyult, mert a finnek 2007-es világbajnoka nagyon sokáig kinn tudott maradni, így az utolsó tapadást is kiautózva a gumijaiból. Kijött az osztrákok világbajnoka is. Vettel az utolsó kerékcseréjét letudva állhatott vissza a versenybe, méghozzá nagyon ügyesen. Grosjean előtt maradtak. Alonso a második helyen állt és neki még egyszer muszály volt kijönnie, hiszen nem rakott fel a futam alatt egyetlen egyszer sem lágy gumikat. Raikkönen sokkal gyorsabb volt nála, ám nem jött ki később mint a spanyol. Mind a ketten teljesen egyszerre érkeztek meg a boxba és helycsere sem történt, csak simán mentek tovább. Az addigi ideiglenes két élmenő a 3. és a 4.helyre tért vissza Vettelék mögé. Ezzel elkezdődött az utolsó 10 körben a nagy hajsza, azaz ki tudja hamarabb elkapni Vettelt. 


A háromszoros világbajnokhoz a két brit autó tényleg nagyon közeledett, ám az ügyesen tartva magát néha növelni tudta az éppen aktuális különbséget. Kicsivel később Vettel kezdte feltartani ezzel a Lotusokat, így Alonso kihasználva hogy a pályán a friss lágyak miatt a leggyorsabb volt, közelebb jött Raikkönenékhez. Hamar jött egy csapatutasítás, Grosjeannak pedig el kellett engednie a finnt. Két párharcról szólt a vége a versenynek. Vettel-Raikkönen és Grosjean Alonso. A végén Grosjean az utolsó körre eltudott lépni a Ferrari-tól, így pedig Alonso nem járt túl jól. A vb pontversenyben Vettel ezzel már ha nyert volna ha nem, akkor is növelte volna előnyét vele szemben. A végén azonban, bár Raikkönen sokadik próbálkozásra DRS-t használhatott, nem volt elég ideje kidolgozni egy jó akciót. Sebastian Vettel ezzel pályafutása során először tudta megnyerni a Német Nagydíjat, a pontversenyben pedig már 34 pont az előnye Alonso-val szemben. 

Amit nagyon jó volt látni, hogy a dobogóra felálló 3 pilóta közül mindegyik boldog volt. Persze nyílván Raikkönen és Grosjean is nyerni akart, de élvezték és ez látszott az arcukon. Hát még Vettelén! A világbajnok nagyon nyerni akart már otthon, most ez összejött. A célbaérkezéskor rendesen hallani lehetett a közönség örömét. Szép volt amit a Red Bull pilótájától ma láttunk, mert nagyon nehezen lehetet volna megverni. Ezt ki kell mondani, így pedig ezzel el kell ismerni a teljesítményét, ahogy azt is hogy kár azért hogy a Lotus versenyzői ma szívüket-lelküket beleadták a munkába. Imádták a kergetőzést, ezt le sem tagadhatnák. 


Hamilton a végén megelőzte Buttont, ezzel pedig a végén az ötödik lett. Mögöttük a sorrend az első tízben: Webber, Pérez, Rosberg és Hülkenberg. 

Folytatás a Magyar Nagydíjjal! 

Addig is mindenkinek jó szurkolást és jó szórakozást! 

Eredmények:


 

Képforrás:Hirado.hu/Formula1.com

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.