Főoldal » Formula 1 Olasz Nagydíj: Pénteki szabadedzések

Formula 1 Olasz Nagydíj: Pénteki szabadedzések

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Meglepően szorosan kezdődött, majd a mondhatni, már lassan megszokott kerékvágásában folytatódott a Formula 1-es Olasz Nagydíj pénteki napja. Az első edzésen még Lewis Hamilton dominált, melyen egy nagyon szoros tréninget láthattak a rajongók, mert az első öt helyezett igazán közel volt egymáshoz, míg délután már ismét Sebastian Vettel diktálta a tempót, nem is akárhogy. A német több mint hat tizedes előnnyel lett első a csapattársa Mark Webber előtt. 


1. Szabadedzés:

A nap sütött, a hőmérséklet kellemes (26 fok) volt. Így indult neki mindenki az utolsó olyan versenyhétvégének a 2013-as versenynaptárban, mely Európában van. Az olasz hétvége után ugyanis irány az utóbbi években már hagyományosnak számító ázsiai kontinens. Két fontos dolog volt amire oda lehetett figyelni, ebből az egyik a hét elején történt bejelentés az átigazolásokkal kapcsolatban, utóbbi pedig hogy a Pirelli most a közepes és a kemény keverékeket hozta el Monzába. Ami az előbbit illeti: aki figyelemmel szokta követni az F1 Total blog Facebook oldalát, az jól tudja mi is történik az autó-motorsportok világában, plusz azt is, hogy a Red Bull csapat bejelentette, Daniel Ricciardo érkezik jövőre Mark Webber helyére. Ezzel egy fontos hírt adtak a sajtósok kezébe, akik így szűkítve a kört ugyan, de még így is folytatni tudták a pletykák sorát. Ezt még az is felerősítette, hogy a Ferrari világosan megmondta, nem most fogja közölni pilótapárosát 2014-re. 

Nos ha valaki nem nagyon lenne képben ezzel kapcsolatban vagy csak egy konkrét összefoglalóra és még néhány plusz infóra kíváncsi ezzel kapcsolatban, akkor érdemes lesz figyelni a blogot, mert hamarosan Ricciardoval és a jövőjével is foglalkozni fogunk.


De nézzük mi is történt pontosan péntek délelőtt: majdnem mindig így van, így hát most sem nagyon lehetett másképp, miszerint valamelyik csapat felszabadított egy helyet tesztpilótájának az első edzésen. Nos az olasz verseny pénteki napjának esetében három istálló is hasonlóan cselekedett, merthogy nemcsak a két kiscsapat – vagyis a Caterham és a Marussia – hanem a Force India is oda adta egyik autóját. A Caterhamnél ismét Heikki Kovalainen ülhetett autóba, ki tudja talán azért, hogy jövőre megint élesben nyomhassa a gázt a pontokért. Az indiai gárda James Caladónak biztosított lehetőséget, a Marussiánál pedig Jules Bianchi mehetett egyet pihenni, hogy így Rodolfo Gonzales jöhessen a helyére.

És volt még egy ember (ha már a tesztpilótáknál és a tehetségeknél tartunk), aki bár nem ült autóba és nem vett overállt, azért egy lépéssel megint közelebb jutott az F1-hez. Vagy legalábbis nagyon úgy tűnik. Hogy ki is ő? Nos ez a tehetség nem más, mint Sergej Szirotkin. Az orosz pilóta sokak szerint (meg az erős anyagi háttér miatt) jövőre már a Sauber versenyzőjeként teljesíthet, de erről még egyenlőre korai lenne beszélni.

Az első aki mértkört futott az Gonzales volt, majd egy 1:30-as idővel állt a tabella élén egy rövid ideig. Hamarosan azonban mindenki más is elkezdett dolgozni, ennek pedig egyik jele volt, mikor is Sergio Perez vezetett megelőzve csapattársát, Jenson Buttont. Ahogy haladt előre az óra, úgy jöttek ki sorban az esélyesek és az úgymond nagyok is. Jött Vettel, Alonso, Raikkönen, Rosberg, majd egy kicsit később Lewis Hamilton, aki gyorsan az élre ugrott. Ezzel a Ferrari spanyolját előzte meg, de nem sokkal csak összesen három századdal. Ezek a kicsi különbségek a folytatásban is megmaradtak, így többekben elkezdődhetett megfogalmazódni egy olyan gondolat, miszerint egész izgalmas lehet ez hétvége. Ebben persze ha valaki tényleg így gondolta, akkor nem is kell kételkedni, mert minden esély megvan rá, de a második edzés erre némileg rácáfolt. 


A délelőtt második felében nem sok változás volt, Rosberg még megelőzte Vettelt, így a Mercedes német pilótája a 3. helyen zárt. A címvédő egyébként ekkor a negyedik helyen végzett. 

Vége lett hamarosan az edzésnek, de az eseményeket tekintve jött még egy ráadás: Felipe Massa másodpercekkel a leintés előtt megállt rajtgyakorlatot végezni a boxutca kijáratánál, ám mikor ezt megtette, addigra már piros volt a lámpa. E miatt a versenybírák vizsgálni kezdték az esetet és arra a következtetésre jutottak, hogy a csapat kapja a büntetést, mely pénzben értendő. A Ferrarinak 1000 euróval kell szolgálnia ezért az esetért. 

“A pilóta mindent megtett azért, hogy a piros lámpánál megálljon, azonban a csapat hibát vétett, amikor az autót későn küldte ki, már nem volt elég idő hátra a szabadedzéstől. Nem szereztek előnyt ebből” – ezt a versenybíróság közleményében lehetett olvasni. 

Balesetek és nagyobb kicsúszások nem történtek, mindösszesen a célegyenes utáni sikánt vágták át többen, illetve Nico Hülkenbergnek lett rosszabb a napja – na meg a csapatnak – mikor is váltóprobléma okán jöhetett be a boxba, majd mikor újból kiment, akkor a pályán állt meg a versenygép. Technikai sportról van szó, bármikor előfordulhatnak hasonló esetek. 


2. Szabadedzés:

Délután 2-től jöhetett a folytatás. Az időjárás és a hőmérséklet (ez pedig az aszfaltra is igaz) nagyjából ugyanolyan maradt, de annyi változás volt a gumik szempontjából, hogy ekkor már a közepes keverékek is előbújtak és az autókra is felkerültek, majd jöhetett a tipikus péntek délutáni munkamegosztás. Ennek leglényegesebb része természetesen a verseny szimulációk voltak, melyeket a tréning végén hajtottak végre. 

Mark Webber már az első 5-10 perc után bosszankodhatott, miután problémái akadtak a KERS rendszerrel, eközben pedig egyre gyorsabb lett a tempó. Hamilton az első szabadedzésen még 1:25.565-el nyert, viszont ahogy pályán is bizonyítottak a közepes gumik, úgy tűnt el a sűlyesztőbe ez a köridő. Helyette Sebastian Vettel került középpontba mikor is 1:25.038-at, aztán egy 1:24-es időt ment. Ezzel egy jó nagy előnnyel került az első helyre és ezt később is megtartotta. A második helyre Webber került fel, Alonso és Raikkönen elé. És ha már Kimi Raikkönen szóba jött, akkor egy fontos technikai újítást sem hagyhatunk csak úgy ki.

A Lotus most egy új hosszabb tengelytávú autót hozott el Monzába, de ezt csak a finn használja, Romain Grosjean ugyanis a korábbi konstrukcióval megy majd szombaton és vasárnap, illetve tette azt a tegnapi nap folyamán. Erről még annyit, hogy a végére a Lotusok szépen feljöttek és a Ferrarikat is megelőzve a végén a harmadik és a negyedik helyet foglalták el a két Red Bull mögött. Az ötödik Alonso lett, a hatodik Hamilton, a hetedik Rosberg, a nyolcadik Massa, a top 10 maadék két helyén pedig a két Mclaren végzett Jenson Button és Sergio Perez sorrendben. Ezek közül Massa fejezte be idő előtt a munkát, miután váltóproblémákkal szembesült, így 15 perccel a leintés előtt bejött a boxba. 


Voltak hibák délelőtt is, de délutánra még több lett. Többen is, a nagyok közül például Alonso, Raikkönen is felszórta egy kis kosszal a pályát. Így ért véget röviden és tömören a péntek, szombaton délelőtt következik majd a harmadik szabadedzés és utána pedig az időmérő edzés.

Addig is mindenkinek jó szurkolást és jó szórakozást!

Eredmények:

1. Szabadedzés:

 

2. Szabadedzés:

Képforrás: Formula1.com/Greenwichtime.com/Crash.net/

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.