Főoldal » Mozgás a természetben – Hogyan sportoljak a szabadban?

Mozgás a természetben – Hogyan sportoljak a szabadban?

Mozgás a természetben - Hogyan sportoljak a szabadban?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Mozgás a természetben – ez minden ember létének természetes velejárója. De vannak, akik tudatosan keresik a lehetőségét valamely céljuk miatt. Ha sportolnak, és ez különböző eszközök igénybevételével történik, felteszik a kérdést: hogyan sportoljak a szabadban?

A természetben való tudatos mozgás a legegészségesebb mozgás mind testedzés, mind pedig kikapcsolódás céljából végzett tevékenység szempontjából. Az atmoszféra, az élővilág és az egész környezet teljesen más hatással van az emberre, mint amikor a négy fal között van.

A természetben való mozgás egyben összeköti a természetes mozgásformákat a „mesterségesen kialakított” testedzésekkel. Odakint az ember sokkal szabadabb, derűsebb és önkéntelenül is összekapcsolódik a természet életteli hatásaival. Nem beszélve arról, hogy a természet számos olyan adottsággal rendelkezik, amelyet mesterséges környezetben nem lehet pontosan lemásolni.

Természetben végzett mozgástevékenységek

Alapból az első, legkézenfekvőbb és legegyszerűbb mozgás a séta, vagy gyaloglás. Ehhez nem kell semmilyen extra képesség, vagy akarat, sokszor észre sem veszi valaki, máris megteszi. A kirándulás ennek kikapcsolódással és látnivalók nézegetésével egybekötött változata.

Bár lehet teljesítményre, azaz a megtett útra és az eltelt időre összpontosítva gyalogolni, mégis, szerintem többet ér, ha nem ez a legfőbb cél. Ugyanis ha az ember hagyja magába áramlani a csodálatos levegőt, élvezi a napsugarakat és közben gyönyörködik a táj szépségeiben, akkor egyszerre hat a testére, lelkére és szellemére egyaránt. Mindez hozzájárul a test egészségre programozásának életmódjához.

Ennek a mozgásformának egy intenzívebb változata a futás. Részemről ez sosem volt célzott, mindig is jobb szerettem a spontán, örömből eredő szaladgálást, sprintelést. De sokan szeretnek hosszú távon, különböző egészség, vagy teljesítménybeli célokból futni. Ez a mozgásforma már jóval intenzívebb a járásnál, és több energiát használ el. Más megoldás híján (ha például rossz az idő) ajánlott a gyalogló és futógép, amelynek előnye, hogy egy helyben végezhető.

Ha a természet terepeit és formáit vesszük figyelembe, számtalan más mozgásformára lehetőséget kínál. Ilyen például egyenetlen, sziklás vidéken a hegymászás – ami különös odafigyelést igényel – vagy a kijelölt helyeken a vizekben való úszás, fürdés. Utóbbi a víz elem által, igazi mély kapcsolódás a természethez, amely felüdíti a testet-lelket. Hegymászásnál remek alternatíva a boulder terem. Biztonságosabb, és természetesen az időjárás viszontagságaitól is védve vagy.

Természetben végzett mozgástevékenységek

De a 21. században nagymértékben divatba jött egy kiváló mozgásforma, amely egyben szórakozás is: a kerékpározás. Napjainkban egyre több kerékpárút létesül, és ahol nincs, ott is vannak jól járható utak, ahol hódolhatunk eme szenvedélynek. A kerékpározásnak megvan az az előnye, hogy jóval nagyobb területet járhatunk be, mint gyalog.

Ha az idő nem engedi, vagy a kerékpározást szívesen összekapcsolod azzal, hogy másokkal együtt legyél, arra kiváló a csoportos spinning. Ez egy teremkerékpározási tréning, edző vezetéssel, zenére, kiváló hangulatban, amely akkor is jó, ha odakint rossz az idő, és akkor is, ha túl meleg van, kánikula.

Vannak a természetben való mozgásoknak és játékoknak egészen extra formái. Például a famászás, vagy kacsázás a vízen (kővel). Talán egy kicsit viccesnek tűnik, mégis jó szórakozás, és a természetben levésnek az egyik legfőbb vonzereje, hogy kiemeljen a hétköznapokból. Nem csak azért megyünk ki, hogy sportoljunk, hanem azért is, hogy örömöt érezzünk a szabadság és a kreativitás által.

A túrázás szintén nagy hagyományokra visszatekintő mozgásforma, amely többnyire kijelölt útvonalakon való végighaladást jelent. De persze nem minden esetben. Mert ahol nincs, vagy már mindet ismerjük, itt az ideje a felfedezéseknek. Jómagam gyermekkorom óta járom a természetet és szeretem minden zeg-zugát feltérképezni. Azonban idegen helyen ajánlatos előbb tájékozódni a helyi viszonyokról.

Magát a testedzést, annak gépek nélkül végrehajtható változatait is érdemesebb a szabad levegőn végezni, amikor a környezeti feltételek ezt lehetővé teszik. Az olyan energetikai mozgások, mint a tai-csi, a hatha jóga, a harcművészetek, vagy a tensegrity, szintén sokkal jobban hasznosulnak természetes környezetben.

De manapság már sok helyen megoldott súlyzók és mindenféle testfejlesztő szerkezetek szabadban való kipróbálása, használata. Egészen más, mint bent, persze ha valaki nem zavartatja magát a bámészkodóktól. Azonban az is megoldható, hogy a szabadban se legyen kívülállók számára látható. Vannak azonban olyan előnyei az edzőtermi testmozgásnak (személyes edző, kiszolgáló gépek, környezet) ami természetes környezetben hiányzik.

A lényeg a mozgás

A természetben való mozgásoknak még ezernyi válfaja van, amire most nem térhettünk ki, de minden ember részesül ezekben így, vagy úgy, amikor a szabadba tér. Azonban ha az időjárás nem engedi, vagy egyéb okok akadályoznak, marad a belső térben való, vagy edzőtermi mozgás, ami még mindig sokkal jobb, mint a semmi.

Szabadban űzhető sportok

Bárhogy is legyen, érdemes gondoskodnod arról, hogy az év minden szakában elég lehetőséged legyen mozogni, foglalkozni a testeddel. A test igényli ezt, és amellett, hogy sokkal jobban érzed magad tőle, mind egy teremben, mind a természetben újabb ismeretségekre találhatsz, tartós kapcsolatokra lelhetsz. Még egy hatalmas előnye, hogy nagymértékben segít megőrizni a fiatalságod sok-sok évtizeden át.

Hogyan sportoljak a szabadban?

Bár a kérdés nagy része megválaszolásra került, nem árt, ha összefoglaljuk a lehetőségeket. Itt elsősorban azokat gyűjtöttem össze, amelyek egyedül is végezhetőek. A lista nem teljes, de a legismertebb mozgásformák szerepelnek benne.

Szabadban űzhető sportok listája

  • gyaloglás

  • futás

  • ugrás

  • torna

  • kerékpározás

  • úszás

  • lovaglás

  • síelés

  • hegymászás

  • evezés

  • hódeszkázás

  • (hatha) jóga

  • harcművészeti mozgásformák

  • siklórepülés

  • szörf

Ezeken kívül még számos, a szabadban, vagy természetben végezhető mozgásforma van, de nem kifejezetten a mozgás a célja (pl.:íjászat), vagy valamilyen járművel történik. Létezik ezek különféle kombinációja, valamint a természetben – attól függően hol jársz – különböző mozgásmódokat és sportfajtákat vegyíthetsz.

Nem kell, hogy mindez edzés jelleget öltsön, az életöröm megjelenése a kikapcsolódásban az, amely mindennél többet ér. Ezt pedig sehol másutt olyan mértékben nem lehet átélni, mint odakint a természetben.

Ajánlott cikk: Természet és spiritualitás – new age zene

Ha tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások is megismerjék, meg is oszthatod!

A cikk szerzői jogvédelem alatt áll – copyright © Eyn 2018.11.26. – engedély nélküli felhasználása, másolása tilos.

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.