Főoldal » Szabadidősport a médiában vagy mégsem?

Szabadidősport a médiában vagy mégsem?

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

Fiatal sportolók támogatására 1 millió forint értékű „pályázatot” írt ki a Felix Promotion. A Facebookon a tíz legtöbb „Like”-ot összegyűjtött pályázó közül Dr. Csábi Bettina, volt profi világbajnok ökölvívó és Vincze Ottó, volt válogatott labdarúgó segítségével választják ki a Jövő Bajnokait. A közönségszavazás október 21-ig tart és október 28-án hirdetik ki, hogy kik lettek a Jövő Bajnokai. A két – egy lány és egy fiú – „befutónak” vállalják egy éves időszakra az arculatépítését, a megfelelő kommunikációs stratégia kiválasztását és a sportoló érdekképviseletét. A pályázaton minden magyar ajkú, ifjúsági, valamint junior korosztályhoz tartozó, bármilyen sportágban aktív és legalább országos bajnoki helyezéssel rendelkező sportoló indulhat.

Az elmúlt 8-10 évben a felmérések szerint megközelítőleg harmadára csökkent az aktív tagok száma az egyesületeknél, legyen szó akár versenysportról, akár szabadidősportról, valahol a kiírás erre is próbál reagálni. Persze olyanoknak szól, akik legalább országos bajnoki helyezéssel rendelkeznek, és nem az átlagembereknek, azaz jellemzően nem a szomszéd kisgyereknek vagy a munkatársainknak, barátainknak. Nagyon tetszik a kezdeményezés, szó se róla, és nagyon jó ötlet a közösségi médiát bevonni, csak az a szívfájdalmam, hogy miért nem csinál egyszer valaki valami hasonló kezdeményezést azoknak a szabadidejükben sportolóknak is, akik nem országos bajnokok, csak egyszerűen egészségesen élnek és rendszeresen sportolnak. Ők miért nem lehetnek a „Jövő Bajnokai”? Igazából az a kérdés motoszkál bennem, hogy az átlagos szabadidősportolók miért nem kapnak több média-felületet, a szabadidősport miért ilyen mostohagyermek a médiában? Nagyon sok szakemberrel beszélgettem a civil, az üzleti, az állami és oktatási szférából, és egyöntetű véleményük volt, hogy a szabadidősport megjelenése a médiában nulla, vagy legalábbis nullához közeli, főleg a hivatásos sporthoz viszonyítva.

Nekem is megfordult már a fejemben, de többen el is mondták a beszélgető partnereim közül, hogy itt vannak ezek a szappanoperák, a Barátok közt vagy a Jóban rosszban, amelyek főműsoridőben mennek, és milliónál többen nézik őket naponta. Ha minden egyes részben, vagy csak minden második vagy harmadik részben egy-két perc erejéig szerepelne bennük olyan jelenet, hogy kocognak, uszodába mennek, vagy bármit mozognak, így az emberek azt látnák, hogy kedvenc „hőseiknek” életük része az, hogy sportolnak, ezzel nagyon jól lehetne szemléletet formálni, kommunikálni azt, hogy a szabadidősport a mindennapok része kell, hogy legyen. Nagyon jó mozgásra felhívó kampány lenne ez! Olyan, amilyenre még nem nagyon volt példa. Az egyetlen kampány, ami eszembe jut, a Geszti-féle Médiaunió „NINCS DE” című kampány volt, aminek meghökkentő plakátjai és kisfilmjei azt demonstrálták, milyen életmód (helytelen táplálkozás, mozgáshiány, dohányzás, alkoholfogyasztás) húzódik meg a rossz egészségügyi mutatóink mögött.

Egyébként bármit nézünk, hallgatunk, olvasunk, az általában a versenysportról, a hivatásos sportolókról, az olimpiáról szól. Nem azt mondom, hogy ezekről nem kell írni, vagy róluk műsort csinálni, persze hogy kell, gazdasági és társadalmi érdek is ez, de emellett a szabadidősportnak is teret kellene adni a médiában. Sokkal nagyobb teret. Egy Balaton-átúszáson természetes, hogy meginterjúvolják a Madárt, de emellett Sanyi bácsit és Sári nénit még inkább meg kellene szólítani, nekik ugyanis sokkal nagyobb teljesítmény, hogy leúszták azt az 5,2 km-t. Egy másik példa: nem feltétlenül kellene egy Vivicittaról szóló hírnek azzal kezdődnie, hogy Cseh Laci lőtte el a rajtot, mert szerintem nem ez a legfőbb momentum, hanem az, hogy az idei tavaszi eseményre 13 000-ren neveztek, és futottak. A médiának mégis jelenleg csak a sztárok érdekesek, nem elég érdekes a szabadidősportoló. Az is felmerült bennem nem egyszer, hogy az éppen aktuális celebeket sportoltassuk, beszéltessük a szabadidősport fontosságáról…

Hogy valami jóról is írjak, van a médiában azért elvétve szabadidősport, szombatonként az m1 műsorán érdemes megnézni a Mozdulj magazint, ahol a műsorvezető próbálja mozgásra bírni a fiatalabb és idősebb nézőket újabb és újabb “fun-sport” bemutatásával: „Eszedbe jutott már, hogy mozogni kellene egy kicsit? Hogy másokkal együtt nem csak teljesítmény, hanem jó buli is? De lehet, hogy éppen egyedül szereted feszegetni a határaidat? Vagy még csak most bontogatod a szárnyaid? Ha már rászántad magad, de a haverok nem hisznek neked, akkor Mozdulj velünk!”

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

HOZZÁSZÓLÁS

Ha nem hagy nyugodni az, amit a cikkben olvastál, akkor nyugodtan írd meg kérdésed vagy észrevételed kommentbe. Így szerzőnk könnyen tud neked válaszolni.