Főoldal » Kirándulj a Vitány várba

Kirándulj a Vitány várba

MEGOSZTÁS

Ha tetszett a cikk, akkor nyugodtan oszd meg ismerőseiddel, valószínű ők is örülni fognak neki.

A Vértes hegyéség északi lejtőjén, Körtvélyespuszta fölött a 417 m magas Nyerges-hegy közelében egy erdővel borított kisebb kúp tetején találjuk a Vitány vár romjait. A környező fák ejtik fogságba, csak akkor látható, ha közel járunk hozzá. A kilátás viszont kárpótol bennünket. A várból látható Vértessomló és Környe, valamint a környező erdők. Autóval egészen jól megközelíthető a 100-as útról a Birka csárdától, a tanya előtt jobbra, egészen a Csákányospusztai turistaházig mehetünk. Onnan pedig kiváló kirándulást tehetünk gyalogosan, a Mária szakadékon keresztül a kék jelzésen. Kb. 5 km oda, és vissza is, a szint 2-300 m összesen. Szép őszi időben érdemes felkerekedni, az őszi erdő színeit megcsodálni. A Mária szakadék szép sziklái után a Körtvélyesi erdei temetőhöz érkezünk, ami érdekes látványosság. Ezután keresztezünk egy aszfaltutat, és jobbra végig a kéken, egészen a rom jelzésig. Onnan már csak pár száz méter és felmászhatunk a romokig. Nem veszélyes, de kisgyerekekkel legyünk óvatosak! A várat alig ismerik, keletkezése ismeretlen, valószínűleg a környék birtokosai, a Csák nemzetség építtette a tatárjárás után. Főként zálogbirtok volt, majd az Eszterházy család tulajdonába került, ők építkezésre használták fel a még megmaradt köveket. Manapság senki nem óvja, nincs régészeti feltárás, lassan az enyészeté lesz múltunk egy nemes darabja. Mielőtt beáll a tél, szép őszi túrát tehetünk, élvezhetjük a friss levegőt, az erdő ezer színű fáit, a Csákányospusztai turistaház melletti Toscanára emlékeztető látvánnyal együtt.